Fotografie, to je malba světlem a jaké je lepší světlo, než to přirozené, které nám vykreslí slunce každý den tím, že na východě vstane a na západě se zase večer uloží k spánku? Tímto nádherným koloběhem vznikají pestré světelné podmínky k focení. A když se k tomu přidá ještě proměnlivost počasí a ročních dob, je o fotogenickou zábavu postaráno. Co je to vlastně to „dobré světlo“ a jak jej co nejlépe zachytit během celého dne a roku, to se dozvíte v tomto článku, který je tom, jak lépe fotit venku.
Obsah
Fotíme venku
Vše, co se do článku nevešlo najdete v 80ti stránkové e-knize Fotíme venku I: Doma i na dovolené. V knize se zabývám tím, jak fotit dobře v každé roční době a v různých světelných podmínkách za každého počasí. Detailní obsah a ukázky z knihy jsou ZDE.
Expozice
Základem každého snímku je expozice. Pochopení toho, jak do fotoaparátu proniká světlo a jak tvoří snímek, je pro úspěšné zvládnutí fotografického umění velmi zásadní.
Important!
EXPOZICE je množství světla, které pronikne na digitální čip a vykreslí fotografii, která v ideálním případě je tak akorát světlá a tmavá, nebo zkrátka podle našich představ.Množství světla dopadajícího na senzor regulují 3 ovládací prvky:
- Clona objektivu
- Čas závěrky
- Citlivost čipu – ISO
Našim cílem je získat za pomoci tohoto trojdílného „puzzle“ takovou kombinaci, která zajistí tonálně vyváženou fotku. Každý fotoaparát má vestavěný expozimetr, který nám „správné“ nastavení napovídá, případně vše nastaví sám. Na nás je pak expozici případně zkorigovat a kreativně doladit. A že budeme muset ladit při focení venku poměrně často!
Měřící automatika si totiž proměří scénu a pak se bude snažit vždy přiblížit střední tonalitě. To zjednodušeně znamená, že pokud budeme fotit černý a bílý tulipán, oba vyjdou do šeda.*
*Samozřejmě to je velmi zjednodušené tvrzení, protože záleží zejména na způsobu měření expozice, kterých je několik. Výsledek také ovlivňuje i databáze stovek tisíc scén v softwaru fotoaparátu.
Foto: Bílý i tmavý tulipán vyšly v nevýrazných barvách střední tonální škály.
Pokud chceme expozici doladit, nejrychlejším způsobem je tlačítko kompenzace expozice, které je snad na všech fotoaparátech. V plusových hodnotách snímek přisvětlíme, v minusových zase ztmavíme. Zdánlivým paradoxem je, že zesvětlovat musíme tonálně světlé scény a ztmavovat zase ty tmavé. Když si ale zopakujeme, že expozimetr se snaží přiblížit střední tonální škále, začíná nám být jasné, že šedobílou bude třeba zesvětlit a šedočernou zase nasytit ztmavením. A to už dává smysl, že?
Foto: Fotografie tmavě fialového tulipánu vznikla s korekcí -2/3 EV a snímek bílého tulipánu zase s +2/3 EV.
Notice
Tip: Fotíte-li zasněženou krajinu, využijte této znalosti a v případě potřeby přeexponujte snímek! Fotíte-li scénu tmavou, budete možná muset záběr podexponovat.Expozice kreativně
Kdyby šlo při nastavování clony, času a ISO jen o to, jak mít snímek správně světlý nebo tmavý, mohli bychom fotit venku v automatickém režimu a k tomu jen občas zmáčknout výše zmíněné tlačítko a udělat malou korekci. Ale tak jednoduché to samozřejmě není. Clona, čas závěrky a ostatně i ISO totiž vnášejí do snímků i další vlastnosti a kromě regulace množství světla.
Které to jsou, vám napoví články o focení pohybu a hloubce ostrosti.
Čtete více =====>
- Stáhněte si E-book zdarma o expozičních režimech
Zvažujete koupi techniky? =====>
Od úsvitu do soumraku aneb Co je to dobré světlo
Focení venku je závislé na přirozeném slunečním svitu. Každá denní doba má specifickou kvalitu světla podle toho, z jakého směru a výšky svítí slunce na fotografovanou scénu. Za „dobré světlo“ je považováno zpravidla to, které je měkké, s dlouhými jemnými stíny a teplým barevných nádechem. Takové snímky vypadají více plastické a navíc mají i příjemný odstín. Samozřejmě nemluvím o ničem jiném než o zlaté hodině, tedy přibližně o hodině po východu slunce a hodině před jeho západem.*
*Obvykle je tato doba kratší, ale záleží i na ročním období. Zlatá hodina večer mívá o něco teplejší odstín, což je dobrá zpráva pro všechny, kterým ranní vstávání nečiní vůbec potěšení.
Existují webové stránky i aplikace do mobilu, které určí přesnou zlatou hodinu v daný den.
Co je to dobré světlo bychom tedy měli, ale co je jeho opakem? Je to světlo ploché, mdlé, studené nebo příliš kontrastní – kreslící tvrdé stíny. Občas se objeví i ve „zlaté hodině“ – to když slunce zapadá za hradbou mraků. V takový den nám ani správné načasování k pěkné fotce nepomůže.
Foto: Když slunce zapadá za hradbou mraků (vlevo), tak si o zlaté hodině (vpravo) můžeme nechat jen zdát
Foto: A takto to vypadá, když se zlatá hodina vydaří a slunce zasvítí nízko nad obzorem
Spoléhat se pouze na dobré světlo a fotit jen dvě hodiny denně je pro většinu fotografů přinejmenším nepraktické. Chceme přeci cestovat a fotit během celého dne a třeba fotit i v noci! Proto se musíme vyrovnat s podmínkami, které máme venku v danou chvíli k dispozici. Osobně si myslím, že dobrou fotku lze pořídit téměř za jakéhokoliv počasí a pár důkazů v podobě snímků z husté mlhy a mrholení mám i ve své sbírce. Jak tedy obejít nepřízeň počasí a učinit naše snímky z venkovního focení zajímavějšími?
Foto: Tady je důkaz toho, že i v husté krkonošské mlze, může vzniknout zajímavý náladový snímek.
Když nevyjde počasí aneb Co dělat, když je špatné světlo
I když mám osobně velkou averzi vůči „plechovému nebi“, a nesnáším jej daleko více než déšť nebo mlhu, existuje pár tipů, jak obelstít ono špatné světlo zatažené oblohy.
Tady je pár tipů, jak lépe fotit venku, když je špatné světlo:
Používejte filtry: Obvyklou pomůckou, kterou si krajináři nosí na cesty je několik fotografických filtrů. Zejména cirkulární polarizační filtr a šedý přechodový filtr jsou pro krajináře i v digitální době důležité. O jejich použití píšu v článku Jak fotit krajinu.
Změňte kompozici či téma: Pokud je nebe ošklivě „plechové“ a jen nám kazí expozici, namísto focení širé krajiny se skloňte s foťákem níže k zemi. Hledejte detaily nebo takové pozadí, do kterého nebe nebude zasahovat. Expozice pak vyjde překvapivě dobře. Zejména záběrům vody nebo detailům přírody bude měkké rozptýlené světlo svědčit.
Foto: Tato dvojice snímků vyfocených v rozmezí půl hodiny je důkazem, že některá témata můžete fotit i ve špatném počasí se zataženým nebem a dokonce i občasným mrholením. Fotografie vpravo využívá hned několik tipů z této kapitoly – volbu vhodného tématu, kompozici bez nebe a úpravu v počítači metodou HDR.
Použijte počítač: V dnešní době je možné spoléhat se do jisté míry na úpravy fotek v počítači, i když ty by nikdy neměly být opravou špatné práce při focení venku. Dobré světlo sice nenahradí nic, ale to špatné je možné docela dobře poladit.
- Černobílá fotografie: Jak je vidět na snímku z mlhy, převod do černobílé může být velmi vhodným způsobem, jak snímek nejen „zachránit“, ale i povznést do sféry umělecké či náladové. I když u mlhy moc barev nebylo ani původně, mnoho jiných snímků může zcela změnit svůj ráz.
Foto: V tomto špatném světle lednového odpoledne se nedá hovořit o barevné fotografii. V takovém případě převodem do černobílé rozhodně nic nezkazíme. Snímek získal na dramatičnosti.
- Úpravy tonality, kontrastu, saturace a barevné teploty jsou tím nejzákladnějším, co můžete pro vylepšení snímku v počítači udělat. Kvalitní výsledek si zajistěte focením do RAW formátu a dobrým počítačovým programem.
- HDR: Tato metoda, která sestává ze složení několika různě exponovaných (světlých a tmavých) snímků má za cíl obejít vysoký kontrast špatného světla. Mnohé fotoaparáty a mobily mají tuto možnost přímo zabudovanou v těle, avšak nejlepších výsledků dosáhnete vždy v počítači. Příkladem HDR fotografie je tatranský vodopád výše. Více o HDR píšu v bonusové kapitole knihy Fotíme venku I, na jejíž obálce můžete vidět další příklad využití této techniky.
Čtěte více =====>
Jaro, léto, podzim, zima…
Každá roční doba poskytuje dost a dost témat a námětů k focení venku. V zimě je focení trochu nepohodlnější, na jaře a v létě je to naopak samá radost! Mezi moje čtyři nejoblíbenější roční doby však patří i podzim se svým barevným listím a melancholickou náladou. Není jediný měsíc v roce, kdy by byl důvod zavírat fotoaparát do skříně.
Pokud máte chuť dozvědět se více o tom, jak lépe fotit venku, jak fotit krajinu, jak a kdy používat fotografické filtry, jak nastavit fotoaparát a vše o světle v přírodě, podívejte se na podrobný obsah e-knihy o focení venku ZDE.
Vaše LenkaS
P.S. Poslední dobou jsem se zbláznila do udržitelného životního stylu. Nejen proto, že miluji focení přírody, je pro mne extrémně důležité zachovat její krásu a nedotčenost. Říkám proto ne jednorázovým obalům a hledám jejich vhodné alternativy. Přidáte se ke mně? 🙂 =====> Začněte tady: Přečtěte si, jak začít.
1 comment
Photography
01/06/2024 na 22.21 (UTC 1) Link to this comment
Skvělý článek, dobře sepsaný a srozumitelný.