Když se řekne portrét, mnozí si představí modelku v ateliéru nasvícenou několika studiovými světly a pozující v mnoha možných i nemožných polohách. Tak o tom tedy rozhodně řeč nebude! V článku nepopisuji žádné složité svícení ani techniky, ale jen to, co zvládne každý! Nečekejte tedy žádnou diskriminaci kompaktů ani mobilů. Všichni se totiž pomocí několika jednoduchých rad a tipů naučíte fotit portréty třeba vašich blízkých jen tak venku doma i na dovolené!
Obsah
Co je to portrét
Na začátek je nezbytné si říct, co to vlastně ten fotografický portrét je. Zjednodušeně bychom to mohli odbýt slovy, že jde zkrátka o podobiznu člověka. Jenže není podobizna jako podobizna. Vzpomeňte si na pasové fotografie – nad jejich krásou by se asi málokdo rozplýval, většinou vzbuzují spíše negativní emoce. Jaké vlastnosti tedy ona „podobizna“ musí mít, abychom ji nazvali zdařilým portrétem? Každý si teď vytvořte svou pracovní definici portrétní fotografie… Možná vám už jen tento malý krok radikálně pomůže pozvednout vaše portrétní pokusy.
A protože se vám nejspíše nechce vymýšlet definice a raději čtete dál, povím vám, jak vnímám podařený portrét já: Je to taková podobizna člověka, která zachycuje zblízka rysy tváře, v nichž se odráží vnitřní rozpoložení. Podmínkou zdařilého portrétu pro mne osobně také je, aby se zpodobněný člověk sám sobě líbil a na fotografii působil uvolněně a přirozeně. Osobně mám z tohoto důvodu ráda „momentkové portréty“.
Ale abych dlouho nefilosofovala, pojďme se bavit konkrétně o tom, jak vylepšit vaše snímky – jak jinak než prostřednictvím ukázky „špatně“ a „dobře“. Zkuste se zamyslet nad tím, který z následující dvojice snímků se vám líbí a proč. Je naopak něco, co vás na některé z fotek ruší nebo se vám nelíbí?
Foto: Nejspíše se všichni shodneme na tom, že záběr vpravo je tím zdařilejším portrétem z obou. Pojďme si tedy nyní rozebrat chyby, kterých jsem se dopustila na levé fotografii.
Portrét dobře a špatně
Obě fotky výše zobrazují muže a byly foceny se zaměrem portrétního zobrazení. Přesto je jedna působivější a „portrétnější“ než druhá: Zatímco z pravého snímku člověk doslova „vyskočil“, tak na levém naprosto zanikl.
Notice
Zapamatujte si: Portrétu vládne člověk a jeho tvář! Vše ostatní je pouhým doplňkem a nemělo by to odvádět pozornost diváka. Nechejte proto lidi z vašich snímků „vyskočit“.Na prvním záběru můžeme identifikovat hned tři zásadní vady, které ubírají fotce na působivosti:
- Špatné nasvícení
- Rušivé/ostré pozadí
- Chybný ořez a kompozice – mnoho okolního prostoru
=====> Zvažujete koupi nového přístroje?
Samozřejmě si je nyní jednu po druhé rozebereme.
Portrét a světlo
V ateliéru je to jednoduché – světelné podmínky lze přizpůsobit, světla natočit, zesílit či zeslabit. Většina z nás však fotí venku a tam je třeba „brát co je“ a nad stávajícím světlem trochu zauvažovat. Především nám půjde o to, aby obličej „modelů“ nepohltily stíny. To se může stát v protisvětle nebo na přímém slunci.
Foto: Expozimetr v protisvětle často selhává (v závislosti na nastaveném typu měření a scéně se více či méně odchyluje od našeho záměru). Není však nic jednoduššího než mu na druhý pokus trochu vypomoct.
Máme tři možnosti, jak problematické světlo napravit:
- V případě protisvětla fotku přeexponujte (tlačítkem korekce expozice – viz ilustrační obrázek)
- Najděte jinou pozici pro portrétovaného tak, aby byl orientován ke světlu nebo aby byl v jednolitém stínu (měkké rozptýlené světlo je nejlepší)
- Poslední variantou je použití fill-in blesku (taková fotka však nemusí působit přirozeně)
Čtěte více =====>
Portrét a pozadí
Volba pozadí musí být opět podřízena volbě námětu. Nezapomeňte, že hlavní roli hraje člověk a jeho tvář. Pokud to budete mít neustále na paměti, bude pak mnohem lehčí vybrat správně.
Important!
Vyberte si pozadí, které nebude rušit. Pokud bude jednolité (vodní plocha, nebe), tím lépe – nebudete si muset lámat hlavu s tím, jak jej rozostřit. V případě, že taková plocha v okolí nebude, bude nutné nastavit malou hloubku ostrosti.Foto: Pozadí na snímku vlevo je sice krásné, ale bojuje o pozornost s portrétovanou osobou. Navíc špatné nasvícení s tmavými stíny ve tváři působí velmi nevzhledně. Pravý snímek vzniknul při oblačném nebi a jemně rozptýleném světle. Pozadí bylo podobné, ale vzdálenější od dívky.
Snaha o rozostření pozadí je tématem na celý článek (však jej taky najdete na jaknafoceni.cz – viz odkazy na klíčových slovech). Takže zde jen stručně: Pozadí u obou fotek je velmi podobné (rozkvetlý keř) a rozdíl je tedy v jeho ztvárnění. Na levém snímku je navzdory nejmenší možné cloně (f 2.8) pozadí ostré. U druhého záběru vás možná překvapí o něco vyšší clona – f4. Samotná volba nízkého clonového čísla tedy na rozmazání pozadí nestačila. Co tedy pomohlo?
Především to je vzdálenost pozadí od portrétované osoby. Ostrost se ztrácí pozvolna a z toho vyplývá, že čím dále je pozadí od bodu zaostření (obličeje), tím více se ztratí mimo ostrost.
Dalším důležitým faktorem je rozdílné ohnisko („zoom“) a tím pádem i vzdálenost snímání. První snímek je focený na relativně krátké ohnisko 55mm a donutil mne stoupnout si blíže. U druhé fotky mi volba ohniska 105mm naopak pomohla odstoupit dále. Nejlepší bude, když si to vyzkoušíte sami.
Warning!
Vyzkoušejte si: Najděte si vhodné místo záběru se vzdálenějším pozadím a vyfoťte dva portréty. Jeden na ohnisko z krátkého konce zoomu (nižší číslo) a jeden záběr z dlouhého konce (vyšší číslo). Trik je ale v tom, že zachováváte stejnou kompozici! Musíte tedy mezi jednotlivými snímky změnit stanoviště snímání, aby vám tento pokus zafungoval. Vidíte nyní rozdíl v rozostření pozadí?Important!
Tip: A co dělat, když vám se stávajícím technickým vybavením pozadí nejde rozmazat? Najděte si takovou plochu, která bude a) jednolitá a co nejméně rušivá a b) co nejvíce vzdálená.Čtěte více =====>
Jak na rozmazané pozadí? Využijte hloubku ostrosti!
Kompozice a ořez: Zbavte se zbytečného prostoru!
Pokud se v něčem u portrétů chybuje skutečně často, je to kompozice nebo nesprávný ořez. Světlo, výraz tváře a koneckonců někdy i ta zapeklitá ostrost snímků můžou být v začátcích o náhodě. To, co je ale o náhodě jen zřídka, je právě volba správné kompozice. Začátečníkům totiž jejich snahy komplikuje fakt, že jsou zvyklí mít vše hezky „na středu“. Výsledkem je velké množství zbytečného prostoru, který vzniká kolem ústředního motivu, zejména pak nad hlavou.
Foto: Všimněte si množství prostoru nad hlavou na levé fotce. Má nějaký pozitivní význam pro vylepšení portrétu? Pokud je odpověď ne, je potřeba se jej zbavit!
Notice
Zapamatujte si: U kompozice je důležité mít pod kontrolou prostor okolo člověka. Zamyslete se, zda ho není zbytečně moc a zbavte se ho ještě před zmáčknutím spouště. Ořez v počítači sice funguje, ale přicházíte o cenné pixely.Čtěte více =====>
- Článek Základní pravidla kompozice fotografie
- Pro zevrubný výklad kompozice s mnoha ukázkami sáhněte po E-knize: Kompozice fotografie od A do Z
Závěrem
K focení portrétů by bylo možné napsat ještě mnoho a mnoho pouček a obsáhlých knih. V tomto článku jsem se soustředila na tři oblasti, díky kterým pro vás bude velmi snadné ihned vylepšit své fotky. Zvládne to opravdu každý. A jaké výsledky máte po přečtení těchto rad a tipů vy? Ráda se o nich dozvím!
Vaše LenkaS
P.S. Poslední dobou jsem se zbláznila do udržitelného životního stylu. Nejen proto, že miluji focení přírody, je pro mne extrémně důležité zachovat její krásu a nedotčenost. Není smutnějšího pohledu, než na planetu zahlcenou našim nemizícím odpadem. Říkám proto ne jednorázovým obalům a hledám jejich vhodné alternativy. Přidáte se ke mně? 🙂 =====> Začněte tady: Přečtěte si, jak začít.
2 comments
Milan Klail
08/03/2018 na 12.33 (UTC 1) Link to this comment
Hlavní je si to včas uvědomit a při focení nikam nepospíchat.
A k tomu jaru, v Teplicích už začalo, dnes je krásně a tak přemluvím mojí modelku (ženu) a jdu na portrét.
Michal
25/03/2020 na 17.57 (UTC 1) Link to this comment
Podle mě je strašně důležitá komunikace s portrétvaným. Člověk může mít sebelepší techniku ale když neumí mluvit a vysvětlit co chce, tak se pak ani fotka nepovede. Bezva článek 🙂